Oficiální Pravidla Kubb Klubu České republiky o. s.
verze 2009


Pravidla Hry upravená pro HrušCup

Hrací části a jejich umístění
• hrací pole 7x 4,5m

1. jeden Král 9x9x30 cm
2. deset Kubbů 7x7x15 cm
3. šest Kolíků o průměru 44 mm a délce 30 cm
4. čtyři rohové Kůly

Hrací pole je rozdělené na poloviny půlící čarou. Každá polovina patří jednomu ze soupeřů. Půlící čára vede pozicí Krále rovnoběžně s kratšími tzv. základními čarami. Na každé základní čáře je pravidelně rozmístěno 5 Kubbů. Krajní Kubby se stavějí na délku jednoho Kubbu od rohového kůlu.

Kolíky a Kubby
Hod kolíku
• Hod Kolíku musí být proveden podpažním spodně kyvadlovým způsobem. Kolík v letu může rotovat jen ve svislé rovině.
• Při každém hodu Kolíku se hráč nesmí dotýkat země žádnou částí svého těla jinde, než za házecí čarou a mezi protaženými bočními čarami. Házecí čára je čára rovnoběžná s půlící čarou procházející polohou vlastního Kubbu, který stojí nejblíže soupeřově polovině. Neplatný hod je ten, po němž hráč neudrží stabilitu v postoji, ve kterém házel.
• V jednom Kole má tým 6 hodů Kolíků.
Terminologie Kubbů
• Kubby, které byly shozeny a vráceny do hry, se nazývají „Kubb polař“. Kubby setrvávající na základní čáře se nazývají „Kubb záklaďák“.
Hod Kubbu
• Hod Kubbu může být proveden libovolným způsobem, může tedy být hozen i napříč.
Vztyčování Kubbů
• Vztyčení Kubbu je možné pouze dvěma způsoby podle obrázku, pouze přes jednu ze dvou hran základny bez jakékoli rotace.

• Výjimku tvoří situace, kdy z důvodu nerovnosti terénu je vybraná pozice nestabilní. Pak může být Kubb vztyčen bez natáčení na nejbližší stabilní pozici mezi dvěma krajními pozicemi znázorněnými na obrázku. Pokud by se tak Kubb dostal do autu, je zvolen opačný směr od nestabilní pozice.
• Pokud nastane situace, že po odházení všech Kubbů, některé z nich zůstanou stát (nikoliv v autu), při vztyčování se s nimi již nehýbe.
• Vztyčování jednotlivých Kubbů v dané chvíli musí být provedeno tak, aby nebylo hýbáno jinými okolními Kubby. Jakmile je s Kubbem při vztyčování jednou pohnuto, musí být vztyčen.
• Výjimkou je situace, kdy po odházení Kubbů, některé z nich zůstanou ležet jeden na druhém (nikoliv v autu), pak jsou vztyčeny jako „věž“ (jeden na druhý) a to na místě povoleného vztyčení spodního Kubbu.
Kubb v autu
• Kubb se ocitl v autu tehdy, nelze-li jej vztyčit tak, aby stál alespoň půlkou své základny v příslušné polovině hracího pole.
Shození Kubbu Kubbem
• Pokud je hodem Kubbu shozen Kubb záklaďák, potom je tento Kubb záklaďák okamžitě postaven na své původní místo.
• Pokud je hodem Kubbu shozen Kubb polař, nic se neděje a hra pokračuje. Později, pokud není v autu, je tento Kubb polař vztyčen na místě, kde leží.
Shození Kubbu Kolíkem
• Kubby se shazují povoleným hodem Kolíku. Nejprve však musí být shozeny všechny Kubby polaři, teprve potom mohou být shozeny Kubby záklaďáci.
• Kubb záklaďák je shozen tehdy, ztratí-li plocha jeho základny kontakt s plochou jeho původní pozice jako následek hodu Kolíkem.
• Kubb polař je shozen tehdy, ztratí-li plocha jeho základny kontakt se zemí nebo dostane-li se do autového postavení následkem hodu Kolíkem. (Pozn. Hrana základny již není považována za součást plochy základny.)
• Pokud je hodem Kolíku shozen Kubb záklaďák před tím, než jsou shozeny všechny Kubby polaři, potom je tento Kubb záklaďák okamžitě postaven na své původní místo.
• Pokud je hodem Kolíku Kubb záklaďák pouze posunut ale neshozen, potom je tento Kubb záklaďák vrácen na své původní místo. Kubb polař v takové situaci zůstane stát tam, kde je.
Shození Krále
• Krále je možné shodit teprve, až jsou na soupeřově poli všechny Kubby shozeny řádným způsobem. Takové svržení Krále znamená pro tým, kterému se to podařilo, vítězství.
• Pokud je Král Kubbem nebo Kolíkem kdykoli během hry shozen v jiné situaci, než která je popsaná v předchozím bodu, hra končí. Tým, kterému se tak podařilo svrhnout v tu chvíli vlastního Krále, prohrál.
• Pokud je Král shozen jiným způsobem než Kubbem nebo Kolíkem, je vrácen na své původní místo a hra pokračuje.

Hrací Kolo jednoho týmu
(Tento tým označován jako daný tým. Druhý tým je zmiňován jako soupeřův tým.)
• Hrací Kolo daného týmu začíná tím, že, pokud jsou na jeho poli nějaké Kubby shozené, daný tým je vhodí na soupeřovo pole. Hody těchto Kubbů může provést kterýkoli hráč daného týmu.
• Pokud po odházení všech Kubbů jsou některé z nich v autu, je daným týmem vybrán pouze jeden Kubb a s ním je proveden jeden opravný hod. Pokud se i po opravném hodu nachází některé Kubby v autu, soupeřův tým je vztyčí kdekoli na svém poli, avšak nejblíže na jednu délku vrhacího kolíku od Krále nebo rohového kůlu.
• Správně vhozené Kubby soupeř vztyčí tam, kde dopadly a to jen povoleným způsobem.
• Následuje útok daného týmu odházením šesti kolíků, které jsou rovnoměrně rozděleny mezi hráči týmu. Kolíky jsou házeny z házecí čáry.

Průběh a konec hry
• Po hracím kole jednoho týmu se role týmů vymění. Hrací kola se tak pravidelně mezi týmy střídají.
• Konec hry nastane, pokud je svržen Král Kubbem nebo Kolíkem.

Kontakt

Jara Vrbas / Petr Poláček
100440801